کد مطلب:33878 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:297

سیاست امام











«و الله ما معاویه بادهی منی و لكنه یغدر و یفر و لو لا كراهیه الغدر لكنت من ادهی الناس و لكن كل غدره فجره و كل فجره كفره و لكل غادر لواء یعرف به یوم القیامه. و الله ما استغفل بالمكیده و لا استغمز بالشدیده.»[1].

به خدا سوگند، معاویه از من سیاستمدار تر نیست، اما او خیانت و پیمان شكنی می كند و مرتكب انواع گناه می شود و اگر خیانت و پیمان شكنی ناپسند و ناشایست نبود، من سیاستمدارترین مردم بودم، ولی هر خیانت و پیمان شكنی گناه است و هر گناهی نوعی كفر است و در قیامت هر خائن و پیمان شكنی پرچمی خاص دارد كه به وسیله ی آن شناخته می شود. به خدا سوگند، من با حیله و مكر اغفال نمی شوم و در رویارویی با شداید ناتوان نمی گردم.

سیاست علی (ع) بر راستی و درستی استوار بود و آن حضرت برای رسیدن به مقصد والای خود هرگز ابزار نادرست را به كار نگرفت و برای اصلاح مردمان دست به استبداد نیالود و برای حفظ خود و حكومتش به ستم متوسل نشد و به آرمانهای الهی و اقدامات انقلابی پشت نكرد.

«ذمتی بما اقول زهینه و انا به زعیم. ان من صرحت له العبر عما بین یدیه من المثلات، حجزته التقوی عن تقحم الشبهات. الا و ان بلیتكم قد عادت كهیئتها یوم بعث الله نبیه- صلی الله علیه و سلم. و الذی بعثه بالحق لتبلبلن بلبله و لتعربلن غربله و لتساطن سوط القدر، حتی یعود اسفلكم اعلاكم و اعلاكم اسفلكم و لیسبقن سابقون كانوا قصروا و لیقصرن سباقون كانوا سبقوا. الله ما كتمت و شمه و لا كذبت كذبه و لقد نبئت بهذا المقام و هذا الیوم. الا و ان الخاطایا خیل شمس حمل علیها اهلها و خلعت لجمها فتقمحت بهم فی النار. الا و ان التقوی ماطایا ذلل، حمل علیها اهلها. و اعطو ازمتها. فاوردتهم الجنه.»[2].

[صفحه 53]

آنچه می گویم ذمه ام در گرو آن است و خود ضامن آنم. كسی كه از اعمال و كردار گذشتگان و عواقب سوء آنان عبرت گیرد، تقوا وی را از فرو رفتن در آن گونه بدبختیها بازدارد. آگاه باشید تیره روزیها درست همانند زمان بعثت پیامبر (ص) بار دیگر به شما روی آورده است. سوگند به كسی كه پیامبر را بحق بر انگیخت، به سختی مورد آزمایش قرار می گیرید و غربال می شوید و همانند محتویات دیگ هنگام جوشش، زیر و رو خواهید شد، آنچنان كه بالا، پایین و پایین بالا قرار خواهد گرفت. آنان كه (براستی در اسلام) سبقت داشتند و كنار گذاشته شده بودند، بار دیگر سر كار خواهند آمد و كسانی كه (با حیله و تزویر) خود را پیش انداخته بودند، عقب زده خواهند شد. به خدا سوگند، هرگز حقیقتی را كتمان نكرده ام و هیچ گاه دروغی نگفته ام و از ابتدا مرا به وضعی كه امروز دارم خبرم داده بودند. آگاه باشید گناهان و خطاها همچون مركبهای سركش و لجام گسیخته ای اند كه گناهكاران بر آنها سوراند و آنان را در قعر دوزخ سرنگون خواهند ساخت. اما تقوا و پرهیزگاری همانند مركبهای راهوار و آرامی اند كه صاحبانشان بر آنها سوارند و زمامشان را به دست دارند و تا دل بهشت آنان را پیش می برند.

آن حضرت در میدان سیاست صریح و بی پیرایه و محكم و استوار در اصول بود و هرگز در حق و عدل مداهنه و سازش روا نداشت، زیرا از دنیا و دلبستگان آن آزاد بود.


صفحه 53.








    1. همان، كلام 200.
    2. همان، كلام 16.